Waiblingen, 25.4.2017 | Yrityksen lehdistötiedote

STIHL raportoi ennätyksellisestä liikevaihdosta ja vahvasta kasvusta akkukäyttöisissä sähkötyökaluissa

  • Akkukäyttöisten työkalujen myynti ylittää odotukset
  • Useita uusia akkukäyttöisiä ja bensiinikäyttöisiä tuotteita kotitalous- ja ammattikäyttäjille
  • Verkkoon yhdistetyt tuotteet, älypuutarha, Teollisuus 4.0: STIHL vie digitalisaatiota eteenpäin

”STIHL-konsernin liikevaihto kasvoi vuonna 2016 6,6 prosenttia 3,46 miljardiin euroon – uusi ennätys yrityksen 90-vuotisjuhlavuonna. Jos valuuttakurssit olisivat pysyneet edellisen vuoden tasolla, liikevaihdon kasvu olisi itse asiassa ollut 9,5 prosenttia”, sanoi STIHL:n hallituksen puheenjohtaja, tri. Bertram Kandziora yhtiön tilinpäätöstä käsittelevässä lehdistötilaisuudessa. ”Nopeutamme uusien akkukäyttöisten sähkötyökalujen kehitystä ja samalla jatkamme bensiiniteknologian edelläkävijänä toimimista.” STIHL hyödyntää Teollisuus 4.0:n ja digitalisaation tarjoamia mahdollisuuksia parantaakseen entisestään asiakkaan hyötyjä. STIHL esittelee uusia teknologioita ja verkkoon kytkettyjä tuotteita vuonna 2018. "Trendi on menossa kohti älypuutarhaa", sanoi tohtori. Kandziora. ”Odotan vuonna 2017 viime vuoteen verrattuna edelleen paljon suurempaa kysyntää – erityisesti akkukäyttöisille sähkötyökaluillemme.” STIHL suunnittelee merkittäviä investointeja kasvun tukemiseksi, erityisesti saksalaisessa emoyhtiössään. ”Etsimme tällä hetkellä noin 100 uutta työntekijää emoyhtiön tehtäviin, erityisesti langattoman teknologian, elektroniikan, IT:n ja verkkoon kytkettyjen tuotteiden aloille.”

Uusien akkukäyttöisten sähkötuotteiden kappalemääräinen myynti ylittää odotukset

Liikevaihdon kasvu vuonna 2016 johtui merkittävästi korkeammista kappalemääräisistä myynneistä. Jälleen kerran Pohjois-Amerikan markkinat olivat tärkein kasvun moottori. Myös Länsi-Euroopassa kysyntä kasvoi merkittävästi, osittain COMPACT-akkukäyttöisen virtajärjestelmän onnistuneen markkinoilletulon ansiosta. Venäjän markkinat elpyivät hieman. STIHL saavutti myös huomattavaa liikevaihdon kasvua Saksan markkinoilla viime vuonna. Tämä kehitys on jatkunut myös vuoden 2017 ensimmäisellä neljänneksellä. Johtokunnan puheenjohtaja korosti: ”Uudet tuotteet ja niiden luoma kysyntä ovat ylittäneet odotuksemme merkittävästi, mikä osoittaa, että STIHL-laatu on erittäin arvostettua kaikissa hinta- ja asiakassegmenteissä.” STIHL-myyntiyhtiöt onnistuivat kasvattamaan markkinaosuuksiaan monissa maissa. "Tällä tavoin vahvistamme entisestään kilpailuasemaamme", sanoo tohtori. Kandziora.

VIKINGin integrointi vauhdittaa vuoden 2019 kasvua

Hallituksen puheenjohtaja odottaa lisäkasvua kaudella 2019, sillä STIHL-konserni myy myös puutarhatyökaluvalmistaja VIKINGin koko tuotelinjaa yksinomaan STIHL-tuotemerkillä. ”Ruohonleikkurit, joita aiemmin oli saatavilla vain VIKINGiltä ja joita myydään STIHL-tuotemerkillä vuodesta 2019 alkaen, ovat puutarhatyökalujen markkinoiden klassinen aloitustason tuote.” Integrointi yhdeksi brändiksi – maailmanlaajuisesti tunnetuksi STIHL-brändiksi – mahdollistaa akkukäyttöisten sähköjärjestelmiemme houkuttelevuuden asiakkaille.”

Korkea 70 prosentin omavaraisuusaste helpottaa pitkän aikavälin strategiaa

Globaalit investoinnit (209 miljoonaa euroa) ylittivät jälleen poistot (151 miljoonaa euroa). Investoinnit keskittyivät edelleen pääasiassa yhtiön tuotanto- ja logistiikkatiloihin sekä uusien tuotteiden kehittämiseen. ”STIHL-konsernin omavaraisuusaste on edelleen korkea, 70,5 prosenttia. Tämä on tärkeä perusta perheyrityksemme itsenäisyydelle ja strategiamme pitkän aikavälin linjaukselle. Lisäksi tämä terve rahoitusrakenne mahdollistaa kaikkien investointien rahoittamisen omista likvideistä varoistamme”, selitti tohtori. Kandziora. Yksikkömyynnin kasvu johti myös henkilöstömäärän kasvuun. Maailmanlaajuisen konsernin työntekijöiden määrä nousi 4,7 prosenttia 14 920:een vuoden lopussa.

Myös Saksan emoyhtiön liikevaihto ja henkilöstömäärä kasvoivat

Viime tilikaudella Saksan emoyhtiön ANDREAS STIHL AG & Co. KG:n liikevaihto nousi 2,4 prosenttia ja saavutti ensimmäistä kertaa miljardin euron rajan. Vientikiintiö pysyy edellisvuoden tasolla eli 88,9 prosentissa. Suurin liikevaihdon kasvu kirjattiin EU:ssa ja Pohjois-Amerikassa. Investoinnit olivat yhteensä 70 miljoonaa euroa ja ne olivat edellisvuosien tapaan poistoja suuremmat. Investointirahoitusta kohdennettiin pääasiassa rakennushankkeisiin, tuotantolaitoksiin ja IT-toimintaan. Myös saksalainen emoyhtiö tulee tekemään vahvoja investointeja tulevina vuosina. Emoyhtiön henkilöstömäärä kasvoi vuoden 2016 loppuun mennessä 4,3 prosenttia 4 366:een. Tohtori Kandziora: "Suunnittelemme henkilöstön huomattavaa lisäämistä saksalaisessa emoyhtiössä." Meillä on tällä hetkellä yli 100 avointa työpaikkaa – enimmäkseen huippuasiantuntijoille. Pidämme tätä kasvavaa työntekijämäärää investointina pitkän aikavälin liiketoiminnan kehittämiseen. Tämä rekrytointi lisää kasvupotentiaaliamme.”

Digitalisaatio lisää asiakashyötyjä

”STIHL on kehittänyt kattavan digitalisaatiostrategian”, selitti tohtori. Kandziora. ”Meille digitalisaatio on keino luoda lisäetuja asiakkaille. Tämä voi näkyä tuotteidemme ominaisuuksissa, vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa tai uusissa liiketoimintamalleissa.” Teollisuus 4.0 -komponentteja ja -alijärjestelmiä on käytetty maailmanlaajuisessa STIHL-tuotantoverkostossa jo jonkin aikaa; älykkäät järjestelmät ja prosessit ovat verkotettuja toisiinsa maailmanlaajuisesti. Myös yhteistyörobotteja käytetään. Tohtori Kandziora: ”Hyödynnämme myös digitalisaation tarjoamia kasvavia mahdollisuuksia prosessien optimointiin.”

”Smart Connected” – STIHL-tuotteiden älykäs verkottaminen

STIHL:llä on käynnissä laajoja tuotteiden verkottumiseen tähtääviä kehityshankkeita ”Smart Connected” -nimen alla. VIKING iMow -robottiruohonleikkuria voi jo nykyään ohjata sovelluksen kautta. Uudet projektit menevät paljon tätä pidemmälle ja siirtyvät kohti "älykästä puutarhaa". Kuten aina, näiden kehitysten keskiössä on asiakas. Esimerkiksi STIHL-sähkötyökalujen käyttäjät saavat älypuhelimiinsa reaaliaikaista tietoa käyttöajasta, kulutuksesta tai optimaalisesta käytöstä. Jopa yksittäisten sähkötyökalujen geolokaation keskitetty tallennus on mahdollista. Itse asiassa digitalisaation tarjoamia mahdollisuuksia tullaan hyödyntämään laajemmin paitsi itse tuotteissa, myös jälleenmyyjien huollossa. Johtokunnan puheenjohtaja, tohtori Kandziora said: ”Työskentelemme ahkerasti älykkäiden teknologioiden parissa, jotta voimme esitellä asiakkaillemme STIHLin uusia digitaalisia sovelluksia kaudella 2018.”

Digitaaliseen tulevaisuuteen startup-yritysten kanssa

STIHL osallistuu stuttgartilaisen Pioniergeist-yrityksen ACTIVATR-ohjelmaan digitaalisten projektien vauhdittamiseksi ja innovatiivisten liiketoimintamallien nopeammaksi viemiseksi markkinoille. ACTIVATR tuo yhteen kokeneita startup-yritysten perustajia ja innovatiivista henkilöstöä vakiintuneista yrityksistä. ACTIVATRin tarkoituksena on tuottaa innovatiivisia ideoita, jotka joko pysyvät STIHL:n sisällä tai toimivat itsenäisesti markkinoilla uusissa startup-yrityksissä, joihin STIHL investoi. Kolmessa kuukaudessa monialainen perustajatiimi kehitti ideoita kahdelle uudelle liiketoimintamallille. Näitä ideoita jalostetaan edelleen vuoden aikana, jotta voidaan kehittää konkreettisia tuotteita ja palveluita. Myös muita uusia ideoita on parhaillaan työn alla.

Tammikuussa 2017 STIHL-konserni hankki osuuden GreenIQ:sta. Tämä israelilainen startup-yritys on erikoistunut puutarhasovelluksiin, kuten kasteluun ja valaistukseen, tarkoitettujen verkottuneiden tuotteiden kehittämiseen ja jakeluun. ”Tämä nopeuttaa toimintaamme digitalisaation ja verkkoon kytkettyjen tuotteiden, kuten oman STIHL Smart Garden Hubin, kehittämisen, saralla”, sanoi tohtori. Kandziora.

Tulevia uusia STIHL-tuotteita

Markkinoille lanseerataan useita uusia tuotteita tänä keväänä: PRO-akkukäyttöiseen järjestelmään lisätään STIHL HSA 94 R leikkaamiseen ja STIHL HSA 94 T trimmaukseen – molemmat hiljaisia ​​ja tehokkaita ammattitason akkupensasleikkureita. Myös STIHL FSA 130 -ammattimainen ruohoraivurin lanseeraus on tulossa, ja se on saatavilla joko pyöräilykahvalla tai kiertävällä kahvalla. Tämä laajentaa ammattikäyttöön tarkoitetun modulaarisen akkukäyttöisen virtajärjestelmän yli 20 sähkötyökaluun. Edullisten akkukäyttöisten sähkötyökalujen valikoimaan perustason segmentissä on tulossa myös uusia tuotteita: Pensasleikkuri, nurmikonleikkuri ja lehtipuhallin, joissa kaikissa on integroitu akku. Muita tuotteita on lanseerattu vuoden alusta lähtien, kuten aloitustason STIHL HT 56 CE -bensiinikäyttöinen oksasaha.

"Teemme kovasti töitä ja tarjoamme yhä laajemman valikoiman akkukäyttöisiä tuotteita, ja teemme sen tinkimättä millimetriäkään bensiinikäyttöisistä tuotteistamme", tiivisti tohtori. Kandziora. "Tämän kevään uutuudet ovat osoitus tästä." STIHL COMPACT -akkukäyttöjärjestelmää laajennetaan toisella tehokkaalla moottorisahalla viheralueiden hoitoon ja yksinkertaisiin käsityötehtäviin: STIHL MSA 140 C-BQ -moottorisaha. Se saa virtansa vaihdettavasta 36 V:n litiumioniakusta, joka on yhteensopiva kaikkien muiden tämän modulaarisen akkukäyttöisen järjestelmän sähkötyökalujen kanssa. Moottorisahojen lisäksi järjestelmään kuuluu pensasleikkuri, raivaussaha, lehtipuhallin ja ruohonleikkuri.

STIHL on lanseerannut STIHL MS 462 CM -bensiinimoottorisahan, joka on suunniteltu ammattimaiseen metsätyöhön keskikokoisissa ja tiheissä metsiköissä. Vain kuuden kilogramman moottorin paino tekee siitä iskutilavuusluokkansa (70 kuutiosenttimetriä) kevyimmän tehokkaan sahan. Optimoitu M-Tronic-moottorinohjausjärjestelmä ja parannettu moottorikonsepti antavat tälle ammattisahalle suuren tehon ja erinomaisen kiihtyvyyden – ”toisin sanoen enemmän hauskuutta ja suorituskykyä työskentelyn aikana”, sanoi tohtori. Kandziora. Jo ennen markkinoille tuomista sähkötyökalu teki vaikutuksen Demopark-messuja edeltäneessä innovaationäyttelyssä: Demoparkin asiantuntijaraati myönsi STIHL MS 462 CM:lle hopeamitalin sen alhaisen painon ansiosta.

Uudet VIKING-tuotteet

VIKING tuo STIHL COMPACT -akkukäyttöjärjestelmään myös uuden tuotteen: MA 235 -ruohonleikkuri. Kompaktien työkalumittojensa, ergonomisen monocomfort-kahvansa, 33 senttimetrin leikkuuleveytensä ja vain 14 kilogramman painonsa ansiosta MA 235 on täydellinen kumppani pieniin puutarhoihin, joiden nurmialue on jopa 200 neliömetriä.

Hampurin satama ja Norja isännöivät STIHL TIMBERSPORTS® 2017 -messuja

STIHL TIMBERSPORTS® -sarja järjestetään Hampurin satamassa 20. toukokuuta. Mestarien palkinnosta kahdeksan maailman parasta urheilijaa kilpailevat toisiaan vastaan ​​neljässä eri lajissa sahalla ja kirveellä pelattavassa pudotuspeliturnauksessa. Tämä kilpailu vaatii urheilijoilta paitsi huippuluokan lihasvoimaa ja tekniikkaa, myös äärimmäistä kestävyyttä – sitä pidetään metsätyön vaativimpana formaattina. Edellisenä päivänä parhaat nuoret urheilijat kohtaavat toisensa tulokkaiden MM-kisoissa Hampurissa. Kansainvälinen kauden päätöskilpailu, STIHL TIMBERSPORTS® -puun maailmanmestaruuskilpailut, järjestetään Lillehammerissa, Norjassa, 3. ja 4. marraskuuta.

Lehdistöyhteyshenkilösi

Saatat olla kiinnostunut myös