Waiblingen, 26.1.2017 | Yrityksen lehdistötiedote
Vuodesta 2019 alkaen STIHL-konserni markkinoi puutarhatyökaluvalmistaja VIKINGin koko tuotevalikoimaa yksinomaan STIHL-brändillä. Muutos mahdollistaa yrityksen keskittää kaikki myynti- ja markkinointitoimet yhteen brändiin. STIHL:n hallituksen puheenjohtaja Dr. Bertram Kandziora perusteli tätä askelta sanomalla: ”Pystymme hyödyntämään tehokkaammin nykyisen VIKING-tuotelinjan myynti- ja tuottopotentiaalia tunnetumman STIHL-globaalin tuotemerkin alla – ja tekemään niin kansainvälisesti.” Toisin kuin maailmanlaajuinen toimija STIHL, VIKING keskittyy tällä hetkellä Euroopan markkinoille. Tuotemerkin vaihdos avaa mahdollisuuksia VIKING-tuotelinjan maailmanlaajuiseen myyntiin keskipitkällä aikavälillä.
Koska kahdella premium-tuotemerkillä on toisiaan täydentäviä tuotevalikoimia, kokonaistuotelinja pysyy muuttumattomana ja sitä kehitetään myös tulevaisuudessa vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin. ”Yhdistämällä molemmat tuotelinjat yhteen brändiin luomme helpomman orientoinnin ja paremman läpinäkyvyyden jälleenmyyjille ja asiakkaille.” Lisäksi laajennamme STIHL-brändin osaamista”, korosti markkinoinnista ja myynnistä vastaava hallituksen jäsen Norbert Pick. ”Yrityksen osaaminen, kehitysosaaminen ja innovatiivinen vahvuus paranevat, ja asiakkaat hyötyvät tästä lopulta – uusien tuotteiden ja ominaisuuksien muodossa”, Pick sanoi.
Tuleva brändinvaihdos on strateginen päätös, joka on tehty pitkällä aikavälillä. "Tästä hetkestä vuoden 2019 julkaisupäivään on riittävästi aikaa huolellisen toteutuksen varmistamiseksi", sanoi tohtori. Kandziora. STIHL-konserni takaa, että VIKING-tuotteiden takuita, osia ja huoltoa koskevat ehdot ovat edelleen voimassa muutoksitta. Johtokunnan puheenjohtaja Dr. Bertram Kandziora selitti: ”Asiakkaamme voivat myös jatkossakin luottaa VIKING-sähkötyökalujensa ostamiseen käytettyjen, luotettavasti toimivien jälleenmyyjien palveluihin.”
Vuonna 2008 STIHL-konserni järjesti STIHL- ja VIKING-tuotemerkkien tuotelinjat uudelleen ja tarjosi kaikkia VIKING-käsikäyttöisiä sähkötyökaluja STIHL-tuotemerkin alla. Tuloksena oli merkittävä yksikkömyynnin kasvu kyseisissä tuoteryhmissä.
VIKING on johtava korkealaatuisten puutarhatyökalujen valmistaja, joka on ollut osa STIHL-konsernia vuodesta 1992. Tämän premium-merkin tuotevalikoimaan kuuluvat ruohonleikkurit, robottiruohonleikkurit, ajoleikkurit, ilmastimet, puutarhasilppurit ja jyrsimet. Niitä myydään erikoistuneiden huoltoliikkeiden kautta. Itävallan Langkampfenissa sijaitseva VIKING GmbH on jo nyt tärkeä STIHL-akkutuotteiden valmistaja. VIKING työllistää 450 työntekijää. ”Tällä brändimuutoksella luomme pohjaa STIHL-konsernin globaalille kasvulle.” Myös Langkampfenin alue hyötyy tästä. Kaikki työpaikat eivät ainoastaan säily, vaan työvoimaa itse asiassa laajennetaan entisestään”, selitti VIKINGin toimitusjohtaja Dr. Peter Pretzsch ja STIHL:n hallituksen puheenjohtaja, Dr. Bertram Kandziora.