Waiblingen, 17.9.2019 | Yrityksen lehdistötiedote
STIHL-konsernin liikevaihto oli 2,8 miljardia euroa tammi-elokuussa 2019. Tämä vastaa 6,1 prosentin kasvua edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Jos valuuttakurssien vaihteluiden vaikutukset jätettäisiin huomiotta, kasvu olisi ollut 4,8 prosenttia. "Nousu johtuu pääasiassa kalliimpien tuotteiden lisääntyneestä kysynnästä. Kokonaismyynti kappalemääräisesti kehittyi hitaammin. Siitä huolimatta pystyimme edelleen kasvattamaan markkinaosuuttamme bensiinisegmentissä”, selitti STIHL:n hallituksen puheenjohtaja, tri. Bertram Kandziora yhtiön lehdistötilaisuudessa 17. syyskuuta.
Akkukäyttöisten sähkötyökalujen kappalemääräinen myynti kasvoi kaksinumeroisin luvuin, kun taas bensiinikäyttöisten tuotteiden kysyntä laski hieman. ”Vaikka emme tingi millimetriäkään bensiinikäyttöisten sähkötyökalujen kehityksestä, samanaikaisesti kiihdytämme työtämme akkukäyttöisten tuotteiden parissa”, korosti tohtori. Bertram Kandziora. Liiketoimintaan vaikuttivat haitallisesti viime vuoden epäsuotuisat sääolosuhteet, joissa joillakin keskeisillä alueilla oli erittäin korkeita lämpötiloja ja hyvin vähän sadetta, sekä vaikea maailmanlaajuinen taloustilanne ja kaupan esteet. "Monilla jälleenmyyjillä oli vielä täyteen ahdetut tavarat edellisvuodelta." Näin ollen tämän vuoden tilaukset olivat melko maltillisia”, sanoi johtokunnan puheenjohtaja.
”Kaiken kaikkiaan yksikkömyynnin kasvu ensimmäisellä vuosipuoliskolla oli vain vähäistä haastavien toimintaedellytysten vuoksi.” Heikkenevä maailmantalous, lisääntyvät kaupan rajoitukset ja edelleen epäselvät Brexit-säännökset eivät ole varsinaisesti hyödyllisiä liiketoiminnallemme. Tästä on kuitenkin jonkin verran eroja yksittäisillä markkinoilla”, totesi tohtori. Kandziora. Länsi-Eurooppa sekä Itä-Eurooppa Venäjää lukuun ottamatta kirjasivat positiivista kasvua. Tässä akkukäyttöisten tuotteiden kappalemääräinen myynti oli erityisen merkittävää, vaikka myös bensiinikäyttöiset tuotteet vaikuttivat tähän kehitykseen. Venäjän myynnin lasku johtui pääasiassa edellisvuoden korkeista varastotasoista. Tämä johtuu vuoden 2018 kuivasta kesästä sekä edelleen heikosta ostovoimasta. Pohjois-Amerikan markkinoilla kappalemääräinen myynti oli hieman edellisvuotta korkeampi. STIHL-konsernille Afrikka on kasvava markkina-alue, jolla on pitkän aikavälin näkymät – tällä hetkellä se on kuitenkin absoluuttisesti tarkasteltuna hyvin alhainen. Yhtiö aikoo tehostaa myyntiään Latinalaisessa Amerikassa entisestään. Vuonna 2020 STIHL avasi oman myyntiyhtiön Peruun. 31. elokuuta 2019 STIHL:n työntekijöiden määrä maailmanlaajuisesti oli yhteensä 16 823.
Huolimatta vuoden 2018 kuivuuden jatkuvista vaikutuksista, STIHL:n liikevaihto Saksan markkinoilla kasvoi tämän vuoden kahdeksan ensimmäisen kuukauden aikana viime vuoteen verrattuna. ”On rohkaisevaa nähdä akkukäyttöisten sähkötyökalujen ja bensiinikäyttöisten moottorisahojen kappalemääräisen myynnin kasvua.” Myös STIHL iMOW -robottiruohonleikkureiden ja painepesureiden kappalemääräinen myynti kasvoi. Syksyä silmällä pitäen olemme luottavaisia lisäkasvuun, jos sääolosuhteet suosivat meitä ja houkuttelevat mainoskampanjat tukevat meitä”, selitti tohtori. Kandziora. Saksan markkinoille tuotteita toimittaa Dieburgissa, Hessenissä sijaitseva STIHL-myyntiyhtiö, joka juhli 50-vuotista taivaltaan elokuussa. Yritys on kasvanut nopeasti viime vuosina: STIHL Dieburgin liikevaihto on kasvanut 60 prosenttia sitten vuoden 2009, jolloin logistiikkakeskusta laajennettiin. Jatkuvan kasvun ja Saksan markkinoiden kasvavien vaatimusten valossa STIHL investoi yli 25 miljoonaa euroa toimipisteen laajentamiseen ja uuden logistiikkarakennuksen rakentamiseen, jonka on määrä aloittaa toimintansa vuoden 2020 lopussa.
Saksan emoyhtiön ANDREAS STIHL AG & Co. KG:n liikevaihto nousi 2 prosenttia 816 miljoonaan euroon. Henkilöstömäärä nousi 1,5 prosenttia. Emoyhtiön palveluksessa oli 31. elokuuta 2019 5 032 henkilöä. Näistä 3 564 työskentelee Waiblingenissa, 381 Fellbachissa, 258 Ludwigsburgissa, 757 Weinsheimissa ja 72 Wiechs am Randenissa. "Työntekijämme ovat perusta yrityksemme menestykselle. Siksi investoimme voimakkaasti työntekijöidemme vapaaehtoisiin henkilöstöetuihin sekä emoyhtiön koulutukseen ja jatkokoulutukseen”, sanoo tohtori Owen. Kandziora. Vuonna 2019 yritys kasvatti harjoittelijoiden määrää 187:stä 210:een. STIHL on myös laajentanut kaksoistutkinto-ohjelmaansa kattamaan uudet opinto-ohjelmat, tietojenkäsittelytieteen ja digitaalisen liiketoiminnan johtamisen.
Viitaten liiketoiminnan näkymiin, Dr. Kandziora tiivisti: "Strategisessa suunnittelussamme oletamme kasvun jatkuvan pitkällä aikavälillä. Kasvavan kilpailun, heikkenevän globaalin talouden ja globaalien kauppakonfliktien kontekstissa olemme vain varovaisen optimistisia, erityisesti lyhyen aikavälin näkymien suhteen. Saksassa STIHL etsii osaavia työntekijöitä sähkötekniikan ja televiestinnän, tietotekniikan, ohjelmisto-/laitteistokehityksen, akku- ja tuotekehityksen sekä IT-alan aloille. Emoyhtiöllä on tällä hetkellä noin 350 avointa työpaikkaa. Tuotannon osalta yritys ei odota palkkaavansa uutta henkilöstöä kyseiselle alueelle Saksassa tänä vuonna.
Digitaalinen transformaatio, akkutuotteiden kasvava merkitys ja uudet asiakasvaatimukset verkkokaupalle ovat ajankohtaisia kysymyksiä monille yrityksille. Myös moottoroitujen puutarha- ja metsätyökalujen teollisuus käy läpi dramaattisia muutoksia. Tohtori Kandziora: ”Olemme valmistautuneet tähän muutokseen merkittävillä investoinneilla henkilöstön koulutukseen sekä akkuteknologiaan, elektroniikkaan ja robotiikkaan.” Jatkamme tämän strategian viemistä eteenpäin ja sen optimointia." STIHL aikoo myös toteuttaa useita myynti- ja tuotepolitiikkaan liittyviä toimenpiteitä. Esimerkiksi ensi keväästä lähtien yritys tarjoaa Saksan markkinoilla toimiville asiakkailleen kätevän verkkokaupan tuotteiden tilaamiseen verkkosivuillaan www.stihl.de. Jälleenmyyjät toimivat edelleen asiakkaiden henkilökohtaisina yhteyshenkilöinä ja tarjoavat neuvontaa, ohjeita ja palvelua. ”Lisäksi optimoimme STIHL-tuotteita, prosesseja ja huoltoa edelleen, jotta olemme valmiita vastaamaan muuttuvien toimintaedellytysten asettamiin haasteisiin”, sanoi STIHL:n hallituksen puheenjohtaja.
”Jotta voimme vastata asiakkaidemme monitasoisiin tarpeisiin parhaalla mahdollisella tavalla, keskitymme edelleen bensiini- ja akkukäyttöisten työkalujen valikoimaan”, selitti tohtori. Kandziora. ”Vaikka emme tingi millimetriäkään bensiinikäyttöisten sähkötyökalujen kehityksestä, samanaikaisesti kiihdytämme työtämme akkukäyttöisten tuotteiden parissa.” Useita uusia tuotteita esiteltiin STIHL:n lehdistötilaisuudessa, joka pidettiin osana kansainvälistä STIHL Media Dayta:
“STIHL on yksi niistä tuotemerkeistä, jotka innostavat ihmisiä ja herättävät tunteita kaikkialla maailmassa. ”STIHL on perustanut uuden brändimyymälän vahvistaakseen tätä sidettä”, STIHL:n hallituksen puheenjohtaja selitti. Seitsemässä mallistossa – Heritage, Home, Urban, Wild Kids, Nature, Timbersports Fan ja STIHL Fan – asiakkaat ja fanit löytävät yksilöllisesti suunniteltuja tekstiilejä, puuleluja, historiallisia malleja ja keräilyesineitä. Periaatteessa mikään tuotteista ei ole itsestäänselvyys, vaan ne on luotu erityisesti STIHL-merkkikauppaa varten. Tuotteet ovat saatavilla valtuutetuilta jälleenmyyjiltä ja myös verkossa osoitteessa www.stihl- markenshop.de. Aiemmin vain Saksassa ja Itävallassa saatavilla ollut saatavuus on nyt laajennettu muihin maihin.
STIHL TIMBERSPORTS® -sarjan maailman eliitti kokoontuu Tšekin pääkaupungissa Prahassa 1. ja 2. marraskuuta kilpailemaan extreme-urheilusarjan kansainvälisessä finaalissa vuoden 2019 maailmanmestaruustittelistä. Hallitseva australialainen joukkue ja yksilömaailmanmestarit taistelevat säilyttääkseen kärkipaikkansa ja puolustaakseen niitä kovaa kilpailua vastaan Euroopasta ja ulkomailta. Tšekin pääkaupunki Praha isännöi STIHL TIMBERSPORTS® -puun maailmanmestaruuskilpailuja ensimmäistä kertaa vuonna 2019 ainutlaatuisessa ja vaikuttavassa historiallisessa Teollisuuspalatsissa.