Waiblingen, 17.9.2019 | Yrityksen lehdistötiedote

STIHL-konserni kasvattaa liikevaihtoaan

  • Haasteet: Sää, maailmanpolitiikka ja muuttuvat asiakasvaatimukset
  • STIHL investoi muutokseen ja vahvistaa verkkokauppaa
  • Täysi kaasu bensiinille ja akuille: STIHL esittelee lukuisia uusia tuotteita

STIHL-konsernin liikevaihto oli 2,8 miljardia euroa tammi-elokuussa 2019. Tämä vastaa 6,1 prosentin kasvua edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Jos valuuttakurssien vaihteluiden vaikutukset jätettäisiin huomiotta, kasvu olisi ollut 4,8 prosenttia. "Nousu johtuu pääasiassa kalliimpien tuotteiden lisääntyneestä kysynnästä. Kokonaismyynti kappalemääräisesti kehittyi hitaammin. Siitä huolimatta pystyimme edelleen kasvattamaan markkinaosuuttamme bensiinisegmentissä”, selitti STIHL:n hallituksen puheenjohtaja, tri. Bertram Kandziora yhtiön lehdistötilaisuudessa 17. syyskuuta.

Akkukäyttöisten sähkötyökalujen kappalemääräinen myynti kasvoi kaksinumeroisin luvuin, kun taas bensiinikäyttöisten tuotteiden kysyntä laski hieman. ”Vaikka emme tingi millimetriäkään bensiinikäyttöisten sähkötyökalujen kehityksestä, samanaikaisesti kiihdytämme työtämme akkukäyttöisten tuotteiden parissa”, korosti tohtori. Bertram Kandziora. Liiketoimintaan vaikuttivat haitallisesti viime vuoden epäsuotuisat sääolosuhteet, joissa joillakin keskeisillä alueilla oli erittäin korkeita lämpötiloja ja hyvin vähän sadetta, sekä vaikea maailmanlaajuinen taloustilanne ja kaupan esteet. "Monilla jälleenmyyjillä oli vielä täyteen ahdetut tavarat edellisvuodelta." Näin ollen tämän vuoden tilaukset olivat melko maltillisia”, sanoi johtokunnan puheenjohtaja.

Maailmanlaajuinen yksikkömyynti kasvoi hieman

”Kaiken kaikkiaan yksikkömyynnin kasvu ensimmäisellä vuosipuoliskolla oli vain vähäistä haastavien toimintaedellytysten vuoksi.” Heikkenevä maailmantalous, lisääntyvät kaupan rajoitukset ja edelleen epäselvät Brexit-säännökset eivät ole varsinaisesti hyödyllisiä liiketoiminnallemme. Tästä on kuitenkin jonkin verran eroja yksittäisillä markkinoilla”, totesi tohtori. Kandziora. Länsi-Eurooppa sekä Itä-Eurooppa Venäjää lukuun ottamatta kirjasivat positiivista kasvua. Tässä akkukäyttöisten tuotteiden kappalemääräinen myynti oli erityisen merkittävää, vaikka myös bensiinikäyttöiset tuotteet vaikuttivat tähän kehitykseen. Venäjän myynnin lasku johtui pääasiassa edellisvuoden korkeista varastotasoista. Tämä johtuu vuoden 2018 kuivasta kesästä sekä edelleen heikosta ostovoimasta. Pohjois-Amerikan markkinoilla kappalemääräinen myynti oli hieman edellisvuotta korkeampi. STIHL-konsernille Afrikka on kasvava markkina-alue, jolla on pitkän aikavälin näkymät – tällä hetkellä se on kuitenkin absoluuttisesti tarkasteltuna hyvin alhainen. Yhtiö aikoo tehostaa myyntiään Latinalaisessa Amerikassa entisestään. Vuonna 2020 STIHL avasi oman myyntiyhtiön Peruun. 31. elokuuta 2019 STIHL:n työntekijöiden määrä maailmanlaajuisesti oli yhteensä 16 823.

Saksan markkinoiden liikevaihto kasvoi viime vuodesta

Huolimatta vuoden 2018 kuivuuden jatkuvista vaikutuksista, STIHL:n liikevaihto Saksan markkinoilla kasvoi tämän vuoden kahdeksan ensimmäisen kuukauden aikana viime vuoteen verrattuna. ”On rohkaisevaa nähdä akkukäyttöisten sähkötyökalujen ja bensiinikäyttöisten moottorisahojen kappalemääräisen myynnin kasvua.” Myös STIHL iMOW -robottiruohonleikkureiden ja painepesureiden kappalemääräinen myynti kasvoi. Syksyä silmällä pitäen olemme luottavaisia ​​lisäkasvuun, jos sääolosuhteet suosivat meitä ja houkuttelevat mainoskampanjat tukevat meitä”, selitti tohtori. Kandziora. Saksan markkinoille tuotteita toimittaa Dieburgissa, Hessenissä sijaitseva STIHL-myyntiyhtiö, joka juhli 50-vuotista taivaltaan elokuussa. Yritys on kasvanut nopeasti viime vuosina: STIHL Dieburgin liikevaihto on kasvanut 60 prosenttia sitten vuoden 2009, jolloin logistiikkakeskusta laajennettiin. Jatkuvan kasvun ja Saksan markkinoiden kasvavien vaatimusten valossa STIHL investoi yli 25 miljoonaa euroa toimipisteen laajentamiseen ja uuden logistiikkarakennuksen rakentamiseen, jonka on määrä aloittaa toimintansa vuoden 2020 lopussa.

Saksan emoyhtiön liikevaihto ja työllisyys kasvoivat

Saksan emoyhtiön ANDREAS STIHL AG & Co. KG:n liikevaihto nousi 2 prosenttia 816 miljoonaan euroon. Henkilöstömäärä nousi 1,5 prosenttia. Emoyhtiön palveluksessa oli 31. elokuuta 2019 5 032 henkilöä. Näistä 3 564 työskentelee Waiblingenissa, 381 Fellbachissa, 258 Ludwigsburgissa, 757 Weinsheimissa ja 72 Wiechs am Randenissa. "Työntekijämme ovat perusta yrityksemme menestykselle. Siksi investoimme voimakkaasti työntekijöidemme vapaaehtoisiin henkilöstöetuihin sekä emoyhtiön koulutukseen ja jatkokoulutukseen”, sanoo tohtori Owen. Kandziora. Vuonna 2019 yritys kasvatti harjoittelijoiden määrää 187:stä 210:een. STIHL on myös laajentanut kaksoistutkinto-ohjelmaansa kattamaan uudet opinto-ohjelmat, tietojenkäsittelytieteen ja digitaalisen liiketoiminnan johtamisen.

Pitkän aikavälin kasvua, mutta lyhyellä aikavälillä varovaista optimismia

Viitaten liiketoiminnan näkymiin, Dr. Kandziora tiivisti: "Strategisessa suunnittelussamme oletamme kasvun jatkuvan pitkällä aikavälillä. Kasvavan kilpailun, heikkenevän globaalin talouden ja globaalien kauppakonfliktien kontekstissa olemme vain varovaisen optimistisia, erityisesti lyhyen aikavälin näkymien suhteen. Saksassa STIHL etsii osaavia työntekijöitä sähkötekniikan ja televiestinnän, tietotekniikan, ohjelmisto-/laitteistokehityksen, akku- ja tuotekehityksen sekä IT-alan aloille. Emoyhtiöllä on tällä hetkellä noin 350 avointa työpaikkaa. Tuotannon osalta yritys ei odota palkkaavansa uutta henkilöstöä kyseiselle alueelle Saksassa tänä vuonna.

STIHL investoi muutokseen asiakashyötyjen optimoimiseksi

Digitaalinen transformaatio, akkutuotteiden kasvava merkitys ja uudet asiakasvaatimukset verkkokaupalle ovat ajankohtaisia ​​kysymyksiä monille yrityksille. Myös moottoroitujen puutarha- ja metsätyökalujen teollisuus käy läpi dramaattisia muutoksia. Tohtori Kandziora: ”Olemme valmistautuneet tähän muutokseen merkittävillä investoinneilla henkilöstön koulutukseen sekä akkuteknologiaan, elektroniikkaan ja robotiikkaan.” Jatkamme tämän strategian viemistä eteenpäin ja sen optimointia." STIHL aikoo myös toteuttaa useita myynti- ja tuotepolitiikkaan liittyviä toimenpiteitä. Esimerkiksi ensi keväästä lähtien yritys tarjoaa Saksan markkinoilla toimiville asiakkailleen kätevän verkkokaupan tuotteiden tilaamiseen verkkosivuillaan www.stihl.de. Jälleenmyyjät toimivat edelleen asiakkaiden henkilökohtaisina yhteyshenkilöinä ja tarjoavat neuvontaa, ohjeita ja palvelua. ”Lisäksi optimoimme STIHL-tuotteita, prosesseja ja huoltoa edelleen, jotta olemme valmiita vastaamaan muuttuvien toimintaedellytysten asettamiin haasteisiin”, sanoi STIHL:n hallituksen puheenjohtaja.

Useita uusia tuotteita akku- ja bensiinikäyttöisissä segmenteissä

”Jotta voimme vastata asiakkaidemme monitasoisiin tarpeisiin parhaalla mahdollisella tavalla, keskitymme edelleen bensiini- ja akkukäyttöisten työkalujen valikoimaan”, selitti tohtori. Kandziora. ”Vaikka emme tingi millimetriäkään bensiinikäyttöisten sähkötyökalujen kehityksestä, samanaikaisesti kiihdytämme työtämme akkukäyttöisten tuotteiden parissa.” Useita uusia tuotteita esiteltiin STIHL:n lehdistötilaisuudessa, joka pidettiin osana kansainvälistä STIHL Media Dayta:

  • STIHL-puhaltimien valikoimaan on lisätty kolme tehokasta mallia. STIHL BR 800 CE on 41 newtonin puhallusteholla ja 3,2 kW:n tehokkaammalla 4-MIX-moottorilla varustettu uusi lippulaivamalli STIHL-bensiinikäyttöisten lehtipuhaltimien valikoimassa. Innovatiivinen sivukäynnistin mahdollistaa sähkötyökalun helpon uudelleenkäynnistyksen lyhyen tauon jälkeen ilman, että työkalua tarvitsee laskea alas. Ammattimainen lehtipuhallin sopii erinomaisesti maisemanhoitajille ja paikallisten viranomaisten siivoukseen. Akkukäyttöisten puupuhaltimien segmenttiä on laajennettu kahdella käsikäyttöisellä lehtipuhaltimella, STIHL BGA 200 ja STIHL BGA 86. Ne ovat hiljaisia ​​ja niitä voidaan käyttää rajoituksetta myös meluherkissä tiloissa. STIHL BGA 200, jonka puhallusteho on 21 newtonia, soveltuu suurten alueiden puhdistukseen ja on saatavilla toukokuusta 2020 alkaen. STIHL BGA 86:n 15 newtonin puhallusvoima on jopa 50 prosenttia tehokkaampi kuin BGA 85, ja se on saatavilla helmikuusta 2020 alkaen.
  • Akkukäyttöinen STIHL GTA 26 -puutarhanleikkuri on innovatiivinen ja monipuolinen leikkuutyökalu puutarhureille, ja se on saatavilla marraskuusta 2019 alkaen. 10 cm:n pituinen laippa sopii täydellisesti pienten oksien karsimiseen sekä puupylväiden ja -palkkien katkaisemiseen. Työkalu saa virtansa vaihdettavasta 10,8 V:n ladattavasta akusta, ja se on osa uutta STIHL AS -akkukäyttöistä virtajärjestelmää kotitalojen ja puutarhan hoitoon. Samaan järjestelmään kuuluu myös uusi STIHL HSA 26 akkukäyttöinen pensas- ja ruohosaksi, joka tulee markkinoille helmikuussa 2020.
  • Uusi STIHL MSA 220 CB on STIHL:n akkukäyttöisten moottorisahojen tehokkain malli, ja se on jo tilattavissa. Suuren ketjunopeuden ansiosta se sopii erityisesti metsänhoitoon, puurakentamiseen sekä ohuemman puun kaatamiseen ja käsittelyyn.
  • Kolmannen sukupolven STIHL MS 261 CM -polttomoottorisaha on saatavilla vuoden 2020 alusta alkaen, ja se tarjoaa 20 prosenttia enemmän leikkuukapasiteettia pienemmällä painolla. Kattavan mallipäivityksen jälkeen koneessa on optimoitu moottori sekä uusi leikkuulaite.
  • Sarjojen 4 ja 6 STIHL iMOW -robottiruohonleikkurit ovat entistä älykkäämpiä ja niitä voidaan nyt ohjata iMOW-sovelluksella älykellon kautta. Toinen uusi ominaisuus on mahdollisuus käyttää innogy Smart-Home -järjestelmää iMOW-ruohonleikkureiden integroimiseen älykkään kodin ohjaustekniikkaan. Tulevaisuudessa on mahdollista käyttää myös kätevää ääniohjausta Amazon Alexan avulla.
  • STIHL RMA 765 V on akkukäyttöinen ammattimainen ruohonleikkuri puutarha- ja maisemointiyritysten sekä paikallisviranomaisten asiakkaille. Kestävä ruohonleikkuri, joka tulee saataville kaudesta 2020 alkaen, on varustettu kestävällä painevaletulla alumiinikotelolla, jossa on polymeerisisäosa, ja sen leikkuuleveys on 63 senttimetriä.
  • Syyskuusta 2019 lähtien saatavilla ollut STIHL RG -rikkaruohotrimmeri tarjoaa viheralueiden kunnossapitäjille, teiden kunnossapitäjille ja maisemasuunnittelijoille uuden työkalun rikkaruohojen poistamiseen raivaussahoilla ilman pyörimistä. Leikkuutyökalu toimitetaan lisälaitteena ja toisin kuin pyörivät leikkuusiimat ja metallityökalut, siinä on kaksi värähtelevää terää, jotka pyörivät vastakkaisiin suuntiin. Tämä tarkoittaa pienempää omaisuusvahinkojen riskiä, ​​joka aiheutuu löystyneistä kivistä ja sorasta.

STIHL-tuotemerkkikauppa lanseerataan useammissa maissa

“STIHL on yksi niistä tuotemerkeistä, jotka innostavat ihmisiä ja herättävät tunteita kaikkialla maailmassa. ”STIHL on perustanut uuden brändimyymälän vahvistaakseen tätä sidettä”, STIHL:n hallituksen puheenjohtaja selitti. Seitsemässä mallistossa – Heritage, Home, Urban, Wild Kids, Nature, Timbersports Fan ja STIHL Fan – asiakkaat ja fanit löytävät yksilöllisesti suunniteltuja tekstiilejä, puuleluja, historiallisia malleja ja keräilyesineitä. Periaatteessa mikään tuotteista ei ole itsestäänselvyys, vaan ne on luotu erityisesti STIHL-merkkikauppaa varten. Tuotteet ovat saatavilla valtuutetuilta jälleenmyyjiltä ja myös verkossa osoitteessa www.stihl- markenshop.de. Aiemmin vain Saksassa ja Itävallassa saatavilla ollut saatavuus on nyt laajennettu muihin maihin.

STIHL TIMBERSPORTS® -maailmanmestaruuskilpailut 2019 Prahassa ensimmäistä kertaa

STIHL TIMBERSPORTS® -sarjan maailman eliitti kokoontuu Tšekin pääkaupungissa Prahassa 1. ja 2. marraskuuta kilpailemaan extreme-urheilusarjan kansainvälisessä finaalissa vuoden 2019 maailmanmestaruustittelistä. Hallitseva australialainen joukkue ja yksilömaailmanmestarit taistelevat säilyttääkseen kärkipaikkansa ja puolustaakseen niitä kovaa kilpailua vastaan ​​Euroopasta ja ulkomailta. Tšekin pääkaupunki Praha isännöi STIHL TIMBERSPORTS® -puun maailmanmestaruuskilpailuja ensimmäistä kertaa vuonna 2019 ainutlaatuisessa ja vaikuttavassa historiallisessa Teollisuuspalatsissa.

Lehdistöyhteyshenkilösi

Saatat olla kiinnostunut myös