Waiblingen, 28.4.2020 | Yrityksen lehdistötiedote

STIHL-konserni saavutti liikevaihdon kasvun vuonna 2019 ja on edelleen optimistinen keskipitkän aikavälin suhteen

  • Koronaviruskriisi: Perheyritys kantaa vastuuta työntekijöitään kohtaan
  • Verkkokaupan laajentaminen: STIHL avaa oman verkkokaupan Saksassa
  • Bensiini, akku, digitaalinen: Uusia tuotteita esiteltynä tuotesegmenteissä

STIHL-konsernin liikevaihto oli 3,93 miljardia euroa tilikaudella 2019. Tämä on neljä prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna (3,78 miljardia euroa). Jos valuuttakurssien vaikutukset jätetään huomiotta, liikevaihdon kasvu olisi ollut noin 2,7 prosenttia. STIHL:n hallituksen puheenjohtaja Dr. Bertram Kandziora selitti yhtiön vuosittaisessa lehdistötilaisuudessa: "Viime vuoden lukuisista haasteista huolimatta olemme pystyneet kasvattamaan konsernin liikevaihtoa. Samaan aikaan kiihtyvät kauppakonfliktit, heikkenevä maailmantalous ja epäsuotuisat sääolosuhteet ovat jättäneet jälkensä.” Lisäksi on ollut kasvava trendi korvata bensiinikäyttöisiä tuotteita akkukäyttöisillä tuotteilla. Vaikka akkutuotteiden myynti kasvoi, bensiinituotteiden kysyntä laski. Kokonaisuutena tarkasteltuna myynti pysyi vakaana. COVID-19:n maailmanlaajuinen leviäminen on jo vaikuttanut haitallisesti tämän vuoden ensimmäiseen neljännekseen. ”Erittäin hyvän tammi- ja helmikuun jälkeen ensimmäinen neljännes oli viime vuoden tasolla. Koska jälleenmyyjiä on suljettu useissa maissa, oletamme, että toisella neljänneksellä on huomattava lasku. Mutta keskipitkällä aikavälillä olemme edelleen optimistisia”, STIHL:n hallituksen puheenjohtaja sanoi. ”Perheyrityksenä kannamme huomattavaa vastuuta työntekijöistämme koronaviruskriisin aikana. Tämä tarkoittaa, että pyrimme turvaamaan työpaikkoja ja mahdollisuuksien mukaan jatkamaan tuotantolinjojen pyörittämistä ja toimituksia jälleenmyyjillemme – luonnollisesti tiiviissä yhteistyössä terveysviranomaisten kanssa ja noudattaen tehtaiden tiukkoja ja sääntelyyn perustuvia suojatoimenpiteitä. Loppujen lopuksi meillä on myös vastuu yli 53 000 huoltoliikettämme ja miljoonia asiakkaitamme kohtaan”, sanoi tohtori L. Kandziora.

Maailmanmarkkinat osoittivat vaihtelevia trendejä vuonna 2019

Vuonna 2019 yksittäisten markkinoiden kuva oli hyvin vaihteleva. Myynti kehittyi suotuisasti Länsi- ja Itä-Euroopassa Venäjää lukuun ottamatta. Pohjois-Amerikka, joka on ollut STIHL-konsernin kasvun moottori jo vuosia, koki lievän laskun. Tämä suuntaus johtuu pääasiassa kylmästä ja sateisesta säästä puutarhakauden alussa. Aasiassa yhtiö saavutti lievän yksikkömyynnin kasvun. Erityisesti Intia kehittyi erittäin suotuisasti ja kasvoi kaksinumeroisin luvuin. Yksikkömyynti Afrikassa, jossa yhtiöllä on tytäryhtiö Etelä-Afrikassa ja vuodesta 2017 lähtien toinen tytäryhtiö Keniassa, on samalla tasolla kuin edellisenä vuonna. ”Laajensimme STIHL-jälleenmyyjäverkostoamme viime vuonna entisestään. Asiakkaat voivat nyt ostaa STIHL-tuotteita ja saada luotettavaa ammattitaitoista neuvontaa ja teknistä palvelua yli 53 000 huoltoliikkeestä ympäri maailmaa”, sanoo tohtori Oakland. Kandziora.
Konsernin työntekijöiden määrä laski 2,3 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. STIHL työllisti 31. joulukuuta 2019 yhteensä 16 722 henkilöä.

Saksan markkinat kasvussa ja uusi verkkotarjonta

  • Vuosi 2019 ylittää edellisvuoden tason
    Tilivuonna 2019 STIHL saavutti maltillisen kasvun kappalemääräisessä myynnissä ja liikevaihdossa Saksan markkinoilla vuoden 2018 kuivuuden pitkittyneistä vaikutuksista huolimatta. ”Olemme iloisia akkutyökalujen ja painepesureiden myynnin kasvusta”, STIHL:n hallituksen puheenjohtaja selitti. Kuluvasta tilikaudesta hän sanoi: "Vuosi 2020 alkoi positiivisesti. Olemme pystyneet raportoimaan merkittävästä liikevaihdon kasvusta maaliskuuhun asti.”
  • Verkkokaupan laajentuminen: STIHL-verkkokaupan lanseerausta aikaistettiin
    STIHL-verkkokaupan (www.stihl.de) lanseeraus Saksan markkinoille aikaistettiin 20. maaliskuuta 2020. Lähes kaikki STIHL-sähkötyökalut voi nyt tilata verkosta toimitettuna suoraan asiakkaan ovelle. Tämä uusi verkkokauppatarjonta vahvistaa myös jälleenmyyjiä palvelevien yritysten asemaa. ”Kun asiakas tekee ostoksen uudesta STIHL-verkkokaupasta, hänelle suositellaan myös lähellä olevaa jälleenmyyjää paikallisena henkilökohtaisena yhteyshenkilönä, joka voi tarjota ammattimaista neuvontaa ja palvelua normaalisti.” Näistä palveluista paikallinen jälleenmyyjä saa STIHLiltä maksun ostohetkellä”, korosti tohtori. Kandziora.

STIHL-emoyhtiö: Maltillinen liikevaihdon kasvu ja suuret investoinnit vuonna 2019

Saksalainen emoyhtiö ANDREAS STIHL AG & Co. KG saavutti vuonna 2019 maltillisen liikevaihdon kasvun, 0,8 prosenttia 1,21 miljardiin euroon (edellinen vuosi: 1,2 miljardia euroa). Myös tuotevalikoiman muutos vaikutti tähän. Esimerkiksi viime vuonna myytiin enemmän arvokkaampia tuotteita kuin edellisenä vuonna. Toisaalta emoyhtiön yksikkömyynti laski. ”Perheyritys STIHL säilyttää kuitenkin vahvan asemansa Saksassa”, sanoi tohtori Oakland. Kandziora. Investoinnit vuonna 2019 olivat 134 miljoonaa euroa (edellisenä vuonna: 124 miljoonaa euroa). Suurin osa investoinneista kohdistui Ludwigsburgin logistiikkakeskuksen laajentamiseen, kerrosten lisäämiseen Waiblingen-Neustadtin tuotannon logistiikkakeskukseen sekä perustajayhtiön pääkonttorin modernisointiin ja STIHL Brand Worldin rakentamiseen Waiblingeniin.
ANDREAS STIHL AG & Co. KG:n työvoima kasvoi 1,9 prosenttia edellisen vuoden raportointipäivään verrattuna. Emoyhtiön palveluksessa oli 31. joulukuuta 2019 5 090 henkilöä. Näistä 3 626 työskenteli Waiblingenissä, 247 Ludwigsburgissa, 395 Fellbachissa, 755 Weinsheimissa ja 67 Wiechs am Randenissa.

STIHL on edelleen optimistinen keskipitkän ja pitkän aikavälin suhteen

Kuluvan vuoden ensimmäiseen neljännekseen vaikuttivat vakavasti maailmanlaajuiset koronaviruspandemian hillitsemiseksi toteutetut toimenpiteet. STIHL aloitti vuoden kasvaneilla yksikkömäärillä ja liikevaihdolla, mutta koronaviruksen leviäminen vaikutti liiketoimintaan negatiivisesti maaliskuusta alkaen. STIHL odottaa kappalemääräisen myynnin laskevan kokonaisuudessaan vuonna 2020. Hyvin dynaamisen tilanteen vuoksi pandemian torjuntatoimien vaikutuksia ei kuitenkaan voida vielä ennustaa varmuudella. "Suuren joustavuutensa ansiosta pystymme reagoimaan nopeasti markkinoiden muutoksiin. Olemme edelleen optimistisia keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä, tohtori sanoi. Kandziora. Kun koronaviruskriisi on takanapäin, STIHL odottaa markkinoiden jälleen kasvavan ja myynnin kasvavan. "Siitä huolimatta meillä on edessämme useita haasteita, joihin meidän on vastattava: Liiketoiminnan jatkamisen lisäksi, vaikka huomattavat rajoitukset vaikuttavat tuotantoon ja myyntiin pandemian aikana, meidän on vastattava lisääntyvään kilpailuun akkusegmentissä. Lisäksi vuonna 2020 voidaan odottaa heikkoa maailmantaloutta. Näiden haasteiden ratkaisemiseksi olemme käynnistäneet useita hankkeita tehokkuuden lisäämiseksi ja kustannussäästöjen saavuttamiseksi yrityksessä. STIHL on jo selvinnyt useista kriiseistä perustamisensa jälkeen yli 90 vuotta sitten. Olen luottavainen, että selviämme myös tästä maailmanlaajuisesta koronaviruskriisistä. Haluan myös kiittää työntekijöitämme heidän valtavasta sitoutumisestaan, ehdottoman välttämättömien turvatoimenpiteiden noudattamisesta koronaviruksen leviämisen estämiseksi ja erinomaisesta yhteistyöstä konsernin sisällä”, korosti tohtori. Kandziora.

STIHL esittelee uusia tuotteita vuodelle 2020

STIHL on julkistanut vuoden ensimmäisellä puoliskolla useita uusia tuotteita akku-, bensiini- ja digitaalisegmenteissä.

  • Uusia akkukäyttöisiä tuotteita yksityis- ja ammattikäyttäjille
    STIHL AK -akkukäyttöisessä järjestelmässä yksityisille puutarhureille ja puoliammattilaisille STIHL RLA 240 -ilmaaja tarjoaa kaksi toimintoa yhdessä työkalussa irrotusrullan ja ilmastusyksikön ansiosta. STIHL FSA 57 -trimmeri lupaa erinomaisen hiljaisen leikkuutehon, ja se voidaan varustaa joko hiljaisella nailonsiimalla (AutoCut C 3-2) tai polymeeriterillä (PolyCut 3-2). Miellyttävän hiljainen, tehokas ja myös houkuttelevan hintainen STIHL BGA 57 -lehtipuhallin tulee markkinoille kesällä. Sen avulla asuinalueiden pinnat voidaan puhdistaa nopeasti ja vaivattomasti.
    Monipuoliset STIHL HSA 26 -pensas- ja ruohosakset ovat uusi lisäys STIHL AS:n akkukäyttöiseen järjestelmään yksityiskäyttäjille. Varustettuna kaksiteräisellä pensasleikkuuterällä ja 12 senttimetriä leveällä ruohonleikkuuterällä, se on ihanteellinen työkalu pensaiden ja ruohojen kunnossapitoon. Toinen tämän akkukäyttöisen malliston työkalu on innovatiivinen STIHL GTA 26 -puutarhanleikkuri, joka lanseerattiin viime syksynä ja on ollut siitä lähtien erittäin kysytty.
    STIHL AP -akkukäyttöinen järjestelmä, joka on suunniteltu ensisijaisesti puutarha- ja maisemointiyritysten sekä paikallisviranomaisten ammattikäyttäjille, sisältää nyt STIHL RMA 765 V -ruohonleikkurin, jonka leikkuuleveys on 63 cm, sekä STIHL BGA 86 (15 newtonin puhallusvoima) ja STIHL BGA 200 (21 newtonin) -puhaltimet.
    Yhdessä Kesseböhmer-yrityksen kanssa kehitetty uusi STIHL-akkujen latauskaappi mahdollistaa jopa 20 STIHL-akun samanaikaisen lataamisen, myös yön yli. Älykäs kuormanhallintajärjestelmä varmistaa luotettavasti, että kaikki akut ovat käyttövalmiita seuraavana päivänä.
  • Maailman ensimmäinen bensiinikäyttöisten moottorisahojen segmentissä
    Ammattimaisten moottorisahojen segmentissä kolmannen sukupolven STIHL MS 261 CM optimoidulla moottorilla ja uudella leikkuupäällä tarjoaa 20 prosenttia enemmän leikkuutehoa ja tekee sen pienemmällä kokonaispainolla. Se on ollut saatavilla huhtikuun 2020 alusta lähtien. Maailmanuutuus samassa segmentissä on STIHL MS 400 CM. Se on ensimmäinen moottorisaha, jossa on magnesiummäntä. Tämän kevyen materiaalin käyttö yhdessä tasaisen kevyen rakenteen kanssa on johtanut poikkeuksellisen hyvään teho-painosuhteeseen, alle 1,5 kilogrammaan kilowattia kohden. Samalla uusi komponentti sallii moottorin maksimikierrosluvun 14 000 rpm. Metsätalouden ammattikäyttäjät arvostavat tämän tarjoamaa lisätehoa, erityisesti karsinnassa. STIHL MS 400 CM on määrä lanseerata Saksan markkinoille syksyllä 2020, vaikka se on jo saanut paljon kiitosta. ”STIHL sai ensimmäisen palkinnon Europäische Forschungsgemeinschaft Magnesium eV:ltä tunnustuksena innovatiivisesta magnesiummäntäteknologiastaan ​​– jota valmistetaan STIHL:n omassa painevalimossa Weinsheimissa (Eifel).” (EFM) ja International Magnesium Association (IMA) Euroguss 2020 -messujen painevalukilpailujen magnesiumkomponenttien kategoriassa”, Dr. Kandziora sanoi tyytyväisenä.
  • Uusi yhdistetty sovellus digitaalisten tuotteiden segmentissä
    STIHLin yhdistetty sovellus ammattilaiskäyttäjille on uusi digitaalisten tuotteiden segmentissä. Se on saatavilla pian ja tarjoaa nopean ja tiiviin yleiskatsauksen sähkötyökalujen tiedoista, tulevista huoltopäivistä sekä sähkötyökalujen viimeisimmästä tunnetusta sijainnista. Lisäksi käyttäjä voi tarkastella, mitkä sähkötyökalut ovat välittömässä läheisyydessä.

STIHL-merkkikaupassa uusi mallisto

Juuri sopivasti ulkoilukauden alkuun, uusi mallisto on nyt saatavilla STIHL-verkkomerkkikaupassa osoitteessa www.stihl-markenshop.de. Tuotemerkin asiakkaat ja fanit löytävät kaikkea, mikä lämmittää todellisten STIHL-harrastajien sydämiä – eksklusiivisesti suunnitelluista tekstiileistä ja asusteista puisiin leluihin, historiallisiin malleihin ja faniesineisiin. Tämän konseptin suosiota osoittaa muun muassa se, että "Contra Lightning" -yleissäilytyslaatikko voitti vuoden 2020 mainoslahjapalkinnon erikoismuotoilukategoriassa.

STIHL TIMBERSPORTS® WM 2020 Göteborgissa

Myös metsuriurheiluun vaikuttavat nykyiset koronaviruksen leviämisen estämiseksi toteutetut toimenpiteet. Tästä syystä kaikki STIHL TIMBERSPORTS® Extreme Sport -sarjan suunnitellut tapahtumat kesäkuun loppuun asti – mukaan lukien Wienissä toukokuun loppuun suunniteltu World Trophy – on virallisesti peruttu. Tilanteen kehittymisestä riippuen päätös kansainvälisen kauden loppuosasta tehdään harkitusti ja vastuullisesti. Tämä koskee myös Ruotsissa marraskuun alussa järjestettäviä maailmanmestaruuskilpailuja.

Lehdistöyhteyshenkilösi

Saatat olla kiinnostunut myös