STIHL on tarjonnut maailman tehokkainta sarjatuotantoista moottorisahaa yli 30 vuoden ajan STIHL MS 880 -mallin muodossa. Sitten EU 5 -päästöstandardi saapui ja tarkoitti, että sahan vaatimuksia oli muutettava: Uusi voimansiirto oli tarpeen. STIHLin yli 25 osaston kehittäjät ja insinöörit ryhtyivät työhön. Tuloksena on ammattimainen moottorisaha, joka on vertaansa vailla maailmanlaajuisesti: STIHL MS 881.
Projektin ensimmäinen vaihe oli tarkka inventaario: Mitkä komponentit voidaan säilyttää? Mitkä niistä pitää muokata tai kokonaan vaihtaa? Valaistujen tummien kohtien rajatun laajuuden testaus. Mutta se ei pysähtynyt siihen. Uuden sahan suunnittelu asetti haasteita kaikille asianosaisille: Monista sarjatuotantokomponenteista, kuten kahvasta, suojuksesta ja suodatinkannesta, puuttui 3D-mallit, ja muoviosien valmistukseen tarkoitetut erikoistyökalut olivat saatavilla vain vanhoina 2D-mustepiirroksina.
”Koska vanhojen työkalujen suunnittelu ei usein ollut täysin tiedossa, meidän piti tuottaa joillekin osille uudet CAD-mallit. Vastaavien 3D-tietokantojen luominen mustepiirustusten perusteella oli meille kaikille epätavallinen haaste”, selittää Daniel Martin suunnittelusta ja projektinhallinnasta. Mutta kova työ kannatti: Ensimmäiset konseptiprototyypit olivat jo tavoitealueen sisällä suorituskyvyn ja pakokaasupäästöjen osalta. Asiat voisivat alkaa edetä. Kahden vuoden kehitystyön ja perusteellisen testauksen jälkeen laite julkaistiin markkinoille syyskuussa 2020.
Uuden rakenteensa ansiosta STIHL MS 881 ei ole ainoastaan maailman tehokkain moottorisaha, vaan se on myös ainoa suorituskykyluokassaan, joka täyttää nykyisen EU:n päästöstandardin vaatimukset. Ammattilaiset ovat erityisen tyytyväisiä tähän, sillä konetta käytetään usein liikkuvilla sahoilla ja paksun puutavaran korjuuseen. Sarjan lanseerauksen suunnittelusta vastaava Felix Mohr muistelee, että myös kaikkien STIHL:n mukana olleiden välinen yhteistyö oli fantastista: ”Tällaisen projektin toteuttaminen näin lyhyessä ajassa oli mahdollista vain, koska tukimme aina toisiamme ja teimme vaikeita tehtäviä yhdessä.”
Moottorisaha täyttää eurooppalaisen EU5-päästöstandardin tiukat vaatimukset vain edistyneen voimansiirron ja kerrostetun puhdistusjärjestelmän avulla. Sekä STIHL MS 880:n mäntä että sylinteri piti vaihtaa, jotta tämä olisi mahdollista. ”Vetomoottorin lisäksi olemme optimoineet monia muita komponentteja, jotka ovat parantaneet entisestään STIHL MS 881:n suorituskykyä ja käsiteltävyyttä.” Tämä työ tarkoitti, että tuotteemme, helmi, osoitti toimivuutensa maailmanlaajuisissa testeissä ensimmäisestä päivästä lähtien”, selittää tohtori. Ricardo Hojczyk, testauskoordinointi. Siksi STIHL MS 881 -leikkurissa on yhteensä 50 uutta komponenttia.
MS 881 -moottorisahan kehitystiimiin kuuluvat (vasemmalta): Daniel Martin, suunnittelu ja projektinhallinta; Igor Baschlykov, tuotepäällikkö; Daniel Diepolder, toiminnallisen moottorisuunnittelun kehitys ja Dr. Ricardo Hojczyk, testauskoordinointi.
Mutta se ei koskenut pelkästään STIHL:n toimipistettä Waiblingenissä. MS 881 on tiiviin kansainvälisen yhteistyön tulos.
| Toimipaikka | Tehtävä |
| Saksan tehdas 1 (Waiblingen) | Kampiakselin ja kiertokangen tuotanto |
| Saksan tehdas 2 (Waiblingen) | Kehitys, koordinointi, tuotanto, muovikeskus, esikokoonpano |
| Saksan tehdas 3 (Tengen) | Kahvojen tuotanto |
| Saksan tehdas 4 (Weinsheim) | Painevalettujen osien tuotanto |
| Saksan tehdas 6 (Waiblingen) | Loppukokoonpano, esikokoonpano, aikataulutus, laatu varmuus |
| Saksan tehdas 7 (Ludwigsburg) | Pakkaus |
| Saksan tehdas 8 (Fellbach) | Tuotehallinta, valvonta |
| Brasilia (São Leopoldo) | Sylinterien tuotanto |
| Kiina (Qingdao) |