STIHL:n naiset Brasiliassa voivat tallentaa sopimattomia kommentteja Post-it-lapuille.

"Monimuotoisuus on kuin kutsuisi jonkun juhliin; osallisuus on kuin pyytäisi heitä tanssimaan" – tämä on ollut STIHL Brasilian monimuotoisuusohjelman "Programa Diversidade – STIHL para Todes" keskeinen periaate vuodesta 2019 lähtien. Nimi tarkoittaa jotakuinkin ”STIHL kaikille”. Naisten, vammaisten ja LGBTQIA+-yhteisön jäsenten läsnäolo ja osallisuus työpaikoilla uskonnosta tai etnisestä taustasta riippumatta on ensiarvoisen tärkeää ja osa STIHL Brasilian jokapäiväistä elämää.

MONIMUOTOISUUDEN HYVÄKSYMINEN
Brasilian monimuotoisuusohjelma on jaettu neljään eri osa-alueeseen, jotka toimivat käsi kädessä ja joita kutakin hallinnoivat eri työntekijäryhmät: Gender, disability, ethnicity, LGBTQIA+. Kun ohjelma käynnistettiin ensimmäisen kerran, siihen osallistui noin 100 STIHL:n työntekijää. Nyt tuo luku on jo noussut 200:aan. HR-liikekumppani Andreia de Borba de Souzan (BR/PHD-sb) hallinnoiman ohjelman tavoitteena on tuoda esiin työvoiman monimuotoisuutta ja muuttaa ihmisten näkemyksiä. ”Uskomme, että tällä on myönteinen vaikutus yritykseen”, 36-vuotias sanoo. ”Luomme turvallisen ja avoimen ympäristön, joka parantaa yrityksen mainetta ja vaikuttaa myönteisesti uusien kykyjen etsimiseen ja innovaatiohenkeen STIHLillä.”

HR-liikekumppani Andreia de Borba de Souza

SUKLAAHAASTETTA
Vuodesta 2019 lähtien ohjelma on järjestänyt useita aktiviteetteja ja kampanjoita, joiden tavoitteena on lisätä tietoisuutta näistä neljästä ryhmästä. Esimerkiksi marraskuussa painotettiin erityisesti etniseen alkuperään liittyvien kysymysten pohtimista. Tänä vuonna STIHL Brazil juhli naisten kuukautta kansainvälisen naistenpäivän tienoilla 8. maaliskuuta. Kaikki naispuoliset työntekijät saivat suklaapatukan, jossa luki ”Tinha que ser mulher”, mikä tarkoittaa jotakuinkin seuraavaa: "Se saattoi olla vain nainen." Andreia de Borba de Souza selittää kampanjan taustalla olevat syyt: ”Kysyimme naispuolisilta työntekijöiltämme, mitä lauseita he olivat kohdanneet sukupuolensa vuoksi, ja huomasimme, että naisten kykyjä vähätellään yhä uudelleen tai heidän naisellisuuttaan korostetaan negatiivisessa yhteydessä.”

Suklaapatukan etiketti oli eräänlainen provokaatio ja muistutus kaikille naispuolisille työntekijöille siitä, että kuka tahansa nainen voi olla aivan yhtä älykäs ja vahva kuin kuka tahansa mies. ”Kutsuimme myös naispuolisia työntekijöitä yrityksen eri alueilta keskustelemaan naisena olemisesta STIHLillä ja siitä, miten he etenivät urallaan”, monimuotoisuusohjelman johtaja selittää.

Eliane Barbosa Fortes

ESIMERKKEJÄ
"Olen monitoimityöntekijä moottoritehtaalla", sanoo Lisandra Rech Faber (BR/UMO-re)
Hän näkee itsensä roolimallina tehtaan naisille, jotka haluavat kehittää taitojaan. Myös valimoalan asiantuntija Eliane Barbosa Fortes (BR/ZFG-fe) osallistui kampanjaan: ”Olen iloinen, että työni tunnustetaan, sillä tiedän, kuinka paljon vastuuta tekemiini päätöksiin liittyy, ja olen iloinen tietäessäni, että ne ovat parhaita STIHL:lle.”

AKTIIVISESTI MUUTOSTA
”STIHL kaikille” -kampanjan ohella Brasiliassa lanseerattiin vuonna 2021 myös ”Monimuotoisuuskoulu”. Tämä sisäinen projekti keskittyy johtajiin ja esimiehiin, kouluttaa heitä ja lisää heidän tietoisuuttaan erilaisista monimuotoisuuteen liittyvistä aiheista. Tähän mennessä noin kaksi kolmasosaa kaikista STIHL Brasilian esimiehistä on suorittanut koulutuksen. Jotkut olivat alussa skeptisiä, ja juuri näillä äänillä Andreia de Borba de Souza haluaa aloittaa: ”Jokaisen on oltava tietoinen monimuotoisuuden ja yhtäläisten mahdollisuuksien tärkeydestä ja merkityksestä, jotta voimme olla monimuotoinen yritys.” Johtajilla on erityisen ratkaiseva rooli muutoksen tekemisessä.”

Lisandra Rech Faber

Monimuotoisuuskouluun osallistuneet työntekijät saavat värikkään kaulanauhan, johon he voivat kiinnittää yrityksensä tunnuksen. "Kaikki kantavat kaulanauhaa ylpeydellä", de Borba de Souza lisää. ”Palaute on lähes aina positiivista, ja ohjelma nauttii yleistä hyväksyntää koko yrityksessä.”

STIHL Brazil on sittemmin liittynyt verkostoon, jossa useat yritykset ovat yhdistäneet voimansa edistääkseen monimuotoisuutta ja oppiakseen toisiltaan. ”On olennaista, että yritykset kaikkialla maailmassa etsivät jatkuvasti tapoja edistää monimuotoisuutta ja luoda työympäristön, jossa kaikki kokevat saman verran arvostusta ja kunnioitusta ja voivat saavuttaa täyden potentiaalinsa”, de Borba de Souza sanoo. Kuten STIHL Brasilialla sanotaan: "Haluamme pyytää ihmisiä tanssimaan joka päivä."

SINUA SAATTAA KIINNOSTAA MYÖS